• Wydawnictwo Górnicze Sp. z o. o.
  • ul. Kościuszki 30, 40-048 Katowice
  • tel. 32 428 87 12, 32 428 87 13
  • faks: 32 428 87 00
  • email: wydawnictwo (at) gornicza.com.pl

Wszystkie ceny podane w serwisie zawierają podatek VAT.

KOSZYK
Koszyk jest pusty
Pierwszy od 5 lat próbny transport popłynął z Gliwic do Wrocławia

Barki z węglem wróciły na Odrę i Kanał Gliwicki

Po pokonaniu ok. 200 km Kanałem Gliwickim i Odrą, barka z węglem dopływa do celu podróży.
Autor: OT Logistics
Po pokonaniu ok. 200 km Kanałem Gliwickim i Odrą, barka z węglem dopływa do celu podróży.
Utworzono: czwartek, 20 lipca 2017
Autor: Witold Gałązka
Źródło: Trybuna Górnicza

Około 20 tys. ton węgla miesięcznie będzie spławiać barkami z Gliwic do wrocławskiej elektrociepłowni Kogeneracja spółka OT Logistics. W ubiegłym tygodniu 200-kilometrową drogą wodną Kanałem Gliwickim i Odrą popłynął pierwszy ładunek na próbę.

Na załadunek barki czekano w Porcie Gliwice ponad pięć lat, gdy przewoźnicy – zniechęceni przedłużającymi się remontami śluz na Kanale Gliwickim – wycofali się z Polski, przerzucając flotyllę do Niemiec. Wracają po deklaracjach rządu o odbudowie tzw. odrzańskiej drogi wodnej.

OT Logistics sprowadził do Łabęd własne pchacze i 6 barek o ładowności pół tys. ton (takie mieszczą się na Kanale Gliwickim), ale węgla nie nasypano w ładownie po brzegi, aby transport nie utknął na miełiznach między Dzierżnem a Gliwicami. Za 50 mln zł z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach oczyści ten odcinek do końca tego roku.

W ostatni piątek (14 lipca) pierwszy ładunek 2 tys. t (po ok. 330 t na każdej z barek) wypłynął przed południem z Łabęd. Wcześniej węgiel przywieziono do portu, zarządzanego przez Śląskie Centrum Logistyki, pociągiem z kopalni Sośnica. Spółki OTL i DB Cargo Polska, które razem z samorządem miasta są udziałowcami ŚCL, użyły 40 węglarek typu Fas (węgiel przewożą w kubłach, które rozchylają się i wysypują węgiel, gdy dźwig portowy podniesie kubeł z wagonu nad barkę).

Dyrektor ds. rozwoju ŚCL Robert Goc zapowiedział, że kolejny pociąg węgla przyjedzie do portu 25 lipca, a z czasem dostawy będą coraz częstsze.
Szef dywizji żeglugi śródlądowej OT Logistics Andrzej Klimek ocenił, że wznowienie transportu węgla Odrzańską Drogą Wodną można traktować jako symbol zmian nadchodzących w żegludze rzecznej w Polsce.

- Liczymy na to, że w pierwszej kolejności komercyjne rejsy wrócą na Górną Odrę. Śląsk potrzebuje rzecznego połączenia śródlądowego z pozostałą częścią kraju. Żegluga śródlądowa to nieodzowny element rozwijającego się transportu intermodalnego i powinna stać się silną trzecią gałęzią transportu, obok dróg i kolei - powiedział Klimek.

Projekty unijne
Czasopisma
Polecamy
Na wodzisławskim rynku po raz pierwszy w historii miasta prezydent RP spotkał się z mieszkańcami.

Śląsk przeżył swoje

Takim memento, że Śląsk przeżył swoje, jest kopalnia 1 Maja,...
Maciej Bando, prezes Urzędu Regulacji Energetyki ma nadzieję, że na rynek mocy w Polsce nie jest jeszcze za późno. Podkreśla, że w ramach Unii Europejskiej każde z państw członkowskich, które dysponuje własnymi źródłami energii, buduje na nich własną strategię bezpieczeństwa energetycznego

Uciec przed blackoutem

Czy blackout, czyli zabójczy dla gospodarki i mieszkańców nagły zanik...
- Na ostatnie wzrosty cen węgla ogromny wpływ miały także uchwały antysmogowe - uważa Łukasz Horbacz z zarządu Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla.

Rok zmieniającego się węgla

Coraz częściej słyszy się głosy meteorologów zapowiadających zimę stulecia, a...
Wiedziałeś, o tym, że używasz starej wersji przeglądarki Internet Explorer? Zaktualizuj przeglądarkę teraz!