• Wydawnictwo Górnicze Sp. z o. o.
  • ul. Kościuszki 30, 40-048 Katowice
  • tel. 32 428 87 12, 32 428 87 13
  • faks: 32 428 87 00
  • email: wydawnictwo (at) gornicza.com.pl

Wszystkie ceny podane w serwisie zawierają podatek VAT.

KOSZYK
Koszyk jest pusty
Pierwszy od 5 lat próbny transport popłynął z Gliwic do Wrocławia

Barki z węglem wróciły na Odrę i Kanał Gliwicki

Po pokonaniu ok. 200 km Kanałem Gliwickim i Odrą, barka z węglem dopływa do celu podróży.
Autor: OT Logistics
Po pokonaniu ok. 200 km Kanałem Gliwickim i Odrą, barka z węglem dopływa do celu podróży.
Utworzono: czwartek, 20 lipca 2017
Autor: Witold Gałązka
Źródło: Trybuna Górnicza

Około 20 tys. ton węgla miesięcznie będzie spławiać barkami z Gliwic do wrocławskiej elektrociepłowni Kogeneracja spółka OT Logistics. W ubiegłym tygodniu 200-kilometrową drogą wodną Kanałem Gliwickim i Odrą popłynął pierwszy ładunek na próbę.

Na załadunek barki czekano w Porcie Gliwice ponad pięć lat, gdy przewoźnicy – zniechęceni przedłużającymi się remontami śluz na Kanale Gliwickim – wycofali się z Polski, przerzucając flotyllę do Niemiec. Wracają po deklaracjach rządu o odbudowie tzw. odrzańskiej drogi wodnej.

OT Logistics sprowadził do Łabęd własne pchacze i 6 barek o ładowności pół tys. ton (takie mieszczą się na Kanale Gliwickim), ale węgla nie nasypano w ładownie po brzegi, aby transport nie utknął na miełiznach między Dzierżnem a Gliwicami. Za 50 mln zł z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach oczyści ten odcinek do końca tego roku.

W ostatni piątek (14 lipca) pierwszy ładunek 2 tys. t (po ok. 330 t na każdej z barek) wypłynął przed południem z Łabęd. Wcześniej węgiel przywieziono do portu, zarządzanego przez Śląskie Centrum Logistyki, pociągiem z kopalni Sośnica. Spółki OTL i DB Cargo Polska, które razem z samorządem miasta są udziałowcami ŚCL, użyły 40 węglarek typu Fas (węgiel przewożą w kubłach, które rozchylają się i wysypują węgiel, gdy dźwig portowy podniesie kubeł z wagonu nad barkę).

Dyrektor ds. rozwoju ŚCL Robert Goc zapowiedział, że kolejny pociąg węgla przyjedzie do portu 25 lipca, a z czasem dostawy będą coraz częstsze.
Szef dywizji żeglugi śródlądowej OT Logistics Andrzej Klimek ocenił, że wznowienie transportu węgla Odrzańską Drogą Wodną można traktować jako symbol zmian nadchodzących w żegludze rzecznej w Polsce.

- Liczymy na to, że w pierwszej kolejności komercyjne rejsy wrócą na Górną Odrę. Śląsk potrzebuje rzecznego połączenia śródlądowego z pozostałą częścią kraju. Żegluga śródlądowa to nieodzowny element rozwijającego się transportu intermodalnego i powinna stać się silną trzecią gałęzią transportu, obok dróg i kolei - powiedział Klimek.

Projekty unijne
Czasopisma
Polecamy
Górnicy oddziału GZL kopalni Janina w Libiążu pozują do zdjęcia przy budynku sztolni szkoleniowej.

Wszechstronni w przodku

Kilka tygodni niesłychanie ciężkiej pracy mają za sobą górnicy oddziału...
W briefingu udział wzięli (od lewej): szef WRDS Marek Zychla, wiceministra Jerzy Kwieciński, wojewody śląski Jarosława Wieczorka i Dominik Kolorz, szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności.

Dlaczego Śląsk?

Ponad 17 mld zł przeznaczy rząd do 2023 r. na...
Rada będzie organem doradczym, skupiającym nie tylko teoretyków, ale przede wszystkim osoby z praktycznym doświadczeniem w branży górniczej - wyjaśnia dr inż. Zbigniew Lubosik

Na kłopoty rada specjalistów

Rada Techniczno-Naukowa Polskiej Grupy Górniczej to pomysł na to, jak...
Wiedziałeś, o tym, że używasz starej wersji przeglądarki Internet Explorer? Zaktualizuj przeglądarkę teraz!